Jump to content

Jens Myrup Pedersen vinder Det Obelske Familiefonds Undervisningspris 2021

Published online: 07.06.2021

Professor Jens Myrup Pedersen fra Institut for Elektroniske Systemer på Det Tekniske Fakultet for IT og Design vinder Det Obelske Familiefonds Undervisningspris 2021. En undervisning og læring med afsæt i virkeligheden, som øger de studerendes motivation, er en del af begrundelsen.

Jens Myrup Pedersen vinder Det Obelske Familiefonds Undervisningspris 2021

Published online: 07.06.2021

Af Camilla Klindt Thorup, Institut for Elektroniske Systemer

- Hverken tidsforskel, landegrænser eller coronavirus kan stoppe Jens i at hjælpe os, hvis vi har brug for det.

Sådan beskrives professor Jens Myrup Pedersen fra Institut for Elektroniske Systemer af de studerende, der har kåret ham til Årets Underviser på Det Tekniske Fakultet for IT og Design. De studerende påpeger hans brændende passion for sit arbejde – en passion, som med al tydelighed smitter af på de studerende. Og det er også med udgangspunkt i denne beskrivelse, at Jens Myrup Pedersen vinder Det Obelske Familiefonds Undervisningspris 2021.

Undervisning og læring med afsæt i virkeligheden

Om valget af Jens Myrup Pedersen som vinder af undervisningsprisen siger formand for Det Obelske Familiefond John Tønnes blandt andet:

- Jens er en guru inden for digital undervisning og læring. Han gør brug af en lang række digitale platforme, både til kommunikation og til undervisning, og er særdeles fleksibel og dynamisk i samarbejdet med de studerende. På den måde inspirerer og motiverer han de studerende til at tænke selvstændigt.

Ligeledes formår Jens Myrup Pedersen at koble sin egen forskning med undervisningen og tage virkelighedsnære cases med i undervisningen. Fx har han gennemført et projekt om affaldshåndtering i Brasilien, hvor en gruppe studerende fra AAU arbejdede sammen med studerende fra Universidade de Brasilia og Abdullah Gül University om at udvikle en digital infrastruktur til ruteoptimering af deres affaldshåndtering. Det gjorde stort indtryk på de studerende at se, at deres projekt havde direkte, positiv effekt på skraldernes livskvalitet.

- Læring er noget, man giver til de studerende, ved at give dem lov til at møde den virkelige verden og løse rigtige problemstillinger. Når man, som jeg, eksperimenterer med sin undervisning og gør det på nye måder, så kan jeg godt blive i tvivl – burde jeg være mere traditionel og gøre lidt mere som alle andre? Derfor er det enormt fedt at få denne anerkendelse, der viser, at det jeg gør, det er det rigtige, siger Jens Myrup Pedersen.

Cybersikkerhed sender motivation i top

Ydermere er Jens Myrup Pedersen utrolig engageret inden for sit fagområde, cybersikkerhed. Han ved altid, hvad der rører sig inden for emnet og bruger aktuelle anekdoter fra sit nære samarbejde med industrien, hvilket sender de studerendes motivation helt i top.

Hans afvikling af arrangementer inden for cybersikkerhed har medvirket til, at en masse unge med interesse for hacking og cybersikkerhed har fået øjnene op for de nye uddannelser på Aalborg Universitet.

Se video med Jens Myrup her:

thumbnail

Det Obelske Familiefonds Undervisningspris 2021

Det Obelske Familiefonds Undervisningspris 2021

Info

Indstillingen til Årets Underviser kommer fra de studerende, som kårer den underviser, som de synes, lever bedst op til de kriterier, AAU har opstillet for god undervisning – fx om underviserens evne til at skabe et overordentligt stort fagligt engagement samt motivation og fordybelse hos de studerende.