Jump to content

News

AAU-professor modtager Uddannelses- og Forskningsministeriets Undervisningspris 2022

Published online: 29.08.2022

AAU-professor og landstræner for det danske cyberlandshold Jens Myrup Pedersen modtager Uddannelses- og Forskningsministeriets Undervisningspris. Han får prisen på grund af sin engagerede undervisning, sit fokus på fællesskaber og feedback og sin evne til at koble virkelighedens problemer med undervisningen.

News

Published online: 29.08.2022

Af: Anne-Sophia Lundgaard Jensen, AAU Kommunikation. Foto: Simon Ly, ForretningsFilm.

Da Jens Myrup Pedersen startede på sit ph.d.-studie i 2002, var blikket rettet mod det private erhvervsliv, men undervejs i sit studie prøvede han kræfter med at undervise. Lige siden har studerende på Aalborg Universitet (AAU) kunnet nyde godt af hans omfavnende, utraditionelle og engagerende undervisning.

Overrækkelsen af Uddannelses- og Forskningsministeriets Undervisningspris foregik i dag, mandag den 29. august, i Nationalmuseets festsal, hvor Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary og Uddannelses- og Forskningsminister Jesper Petersen (S) overrakte årets priser til de syv vindere, som alle er undervisere på videregående uddannelser.

Jens Myrup Pedersen er professor ved Institut for Elektroniske Systemer og underviser i cybersikkerhed. I indstillingen fra AAU bliver der lagt vægt på, at Jens Myrup Pedersen har en engagerende og eksperimenterende tilgang til undervisningen. Han formidler et kompliceret emne som cybersikkerhed og hacking på en inspirerende måde, og han tilpasser undervisningen efter den feedback, han modtager fra sine studerende.

- Jeg har eksperimenteret meget med min undervisning. Nogle gange fungerer ting, og andre gange gør de ikke. Så det er et superfedt skulderklap at få, siger Jens Myrup Pedersen.

Jens Myrup Pedersen

På AAU er der også stor begejstring for nyheden. Prorektor Anne Marie Kanstrup fremhæver Jens Myrup Pedersens engagement og undervisningsstil. Men også vigtigheden af det fag, som Jens Myrup Pedersen underviser i og har bidraget til at udvikle.

- Aalborg Universitet er stolte af, at Jens Myrup har modtaget ministeriets undervisningspris. Jens er en meget engageret underviser, som har et stort fokus på at gøre undervisningen interessant og levende, samtidigt med at han løbende inddrager feedback fra de studerende i udviklingen af undervisningen. Vigtigheden af Jens Myrups undervisningsfelt vokser hver dag, i takt med at samfundet oplever flere cybertrusler, siger Anne Marie Kanstrup.

Undervisning er en holdsport

Når Jens Myrup Pedersen bliver spurgt ind til sin undervisning, er han hurtig til at fremhæve, at han ikke er alene om at skabe god læring.

- Det jeg laver, kan kun lade sig gøre, fordi vi arbejder som et team. Det er et fælles projekt at lære, og det kan man kun, hvis man arbejder godt sammen. I alt hvad jeg laver, tænker jeg på at bygge fællesskaber. Jeg tror, at fede fællesskaber, hvor man kan lære af hinanden og tør stille spørgsmål, er en langt mere effektiv form for læring, end hvis man står med det alene, siger han.

thumbnail

Hør Jens Myrup Pedersens reaktion på at modtage undervisningsprisen 2022

Hør Jens Myrup Pedersens reaktion på at modtage undervisningsprisen 2022

Cybersikkerhed er vigtigt

Jens Myrup Pedersen slår også et slag for, at der kommer mere fokus på cybersikkerhed, og at flere unge begynder at interessere sig for faget.

- Danmark har brug for flere, som har lyst til at arbejde med cybersikkerhed. Kompetencemangel er en af de største sikkerhedsudfordringer, vi har. Der mangler folk, som har viden inden for området. Det er et enormt spændende miljø, man kan blive en del af. Der er en masse seje mennesker, og det vil jeg gerne vise frem, siger han.

For at øge unges interesse i faget er Jens Myrup Pedersen blandt andet landstræner for det danske cyberlandshold. Derudover er han involveret i et stort projekt med Industriens Fond, som handler om at lave fællesskaber inden for cybersikkerhed.

Jens Myrup Pedersen skal i midten af september til Wien med det danske cyberlandshold til EM i Cybersikkerhed. Her er ambitionen at udskifte sidste års femteplads med en højere placering.